Java Baby

14 augustus 2015 - Kuta, Indonesië

Jakarta,  een stad waar je beter geen aandacht aan kan besteden. Drukte, geluid, en vies. Toen ik aankwam in old Batavia hostel (01:30) zat er een groep chillers buiten, klaar om Jakarta onveilig te maken. Na een paar woorden gewisseld te hebben ben ik met hen in een taxi gestapt om het nachtleven van Jakarta te ontdekken. Alleen de rijkste van de rijkste indo's gaan uit in Jakarta. Dikke auto's, champagne en vooral mooie kleding passen in het plaatje. Wij 'whities' zijn voor de locals de rijkste mensen in de club. Het belangrijkste voor locals is laten zien dat je heel rijk bent. De rich and famous hoeven daar niks voor te doen, maar de 'armen' hebben daar meer moeite mee. Dit gebeurde... De 'poorguys' kochten namelijk al onze drankjes om maar bij ons in de buurt te kunnen blijven. Met het doel om anderen te laten zien dat ze een goed gevulde portemonnee hebben. Na een bizarre nacht heb ik samen Veerle en twee Duitse jongens de trein gepakt naar Bandung. Het was een mooie rit langs rijstterassen, minuscule dorpjes en bossen met palmbomen. Eenmaal aangekomen hebben we ons overgegeven aan de 'food market'. We hebben allerlei verschillende soorten Indonesisch delicatessen genuttigd en daarna hebben we ons bed opgezocht.

Bandung, handelsstad van het oude Nederlands-Indië. Veel gebouwen met Nederlands opschift, straatnamen vernoemd naar Nederlanders en bouwstijlen zijn terug te vinden. Toen we gingen lunchen in een groot winkelcentrum raakten we verzeild in een traditionele misverkiezing. Een dikke grote presentatrice (die op een ladyboy leek) kwam op ons af en vroeg waar we vandaag kwamen. Binnen een paar seconden besteeg ze weer het podium en schakelde om in het Engels en kondigde ze aan dat er twee missen uit Nederland aanwezig waren. Veerle en ik keken elkaar verbaasd aan en een paar seconde later waren we een foto attractie. Niemand had meer oog voor de verkiezing en wilde met ons op de foto. Na geposeerd te hebben voor +- 200 foto's hebben we onze Bandung Tour vervolgd.
De volgende dag zijn we met de nachtbus (derde klas) naar Jogjakarta gereisd. De hele reis had ik het gevoel dat ik het licht zag en dood zou gaan. De rijstijl van de chauffeur toonde niet dat hij ooit zijn rijbewijs had gehaald. Levend aangekomen bij Edu Hostel in Jogjakarta (helemaal gebroken) hebben we alleen maar gechilld.
Al snel kreeg ik heimwee naar Koh Tao. Hét eiland van mijn dromen, waar ik graag wil wonen. Daarom heb ik zo snel als ik kon een ticket naar Bali geboekt. Het hoogtepunten van Java heb ik nog wel meegepakt. De Borobordur tempel, een boeddhistische tempel die ooit is gebouwd om als universiteit te dienen. Een aanrader!
Vanaf Denpasar Airport heb ik een scootertaxi gepakt naar Kuta. Het beste hostel ooit had een plekje en hier ben ik niet weg te slaan. De eerste dag heb ik m'n eerste surfles gekregen van twee dudes uit m'n hostel en mijn nieuwe verslaving is geboren.

1. Jean de brie:
    26 augustus 2015
    Roosje ik ben blij dat je volgende week weer veilig terug in NL zult zijn na die ongelooflijk mooie reis die je heel je leven bij zal blijven. Jakke