Op mezelf aangewezen

20 juli 2015 - Khao Yai National Park, Thailand

Gister heb ik weer ervaren hoe het is om aan de linkerkant van de weg te fietsen. Rotondes zijn nog moeilijk, maar verder lukt het aardig. Zo goed zelfs, dat ik besloot Ayutthaya uit te fietsen en de sloppenwijk te ontdekken. Bijzonder om te zien tussen wat voor afvalbulten sommige mensen leven. Het ergste gebeurde, m'n band raakte lek. Na heel veel gedoe heb ik bij een afvalhuisje aangeklopt om te vragen of ze m'n band konden repareren. Dit konden ze helaas niet zelf dus hebben ze met een scootertje mijn fiets naar een primitieve fietsenmaker gebracht. Problem solved! Hoe armer de mensen in Thailand, hoe behulpzamer ze zijn.

Enfin, daarna was het al best laat dus ben ik terug naar het centrum gefietst. Ik kwam langs een bolwerk van zielige olifanten, wat ik erg slecht trek. Daarna passeerde ik de Pentanquebaan, dus ik kon het niet laten om even 'hoi'  zeggen tegen mijn nieuwe Thaise vrienden. Ze vonden het geweldig dat ik weer terug was. Ik kreeg een heuse Pentanque les van een leraar en daarna mocht ik met de oudjes een echt potje pentanque spelen. Al snel was het 19:00 en moest ik m'n fiets weer inleveren.

Vandaag heb ik vanaf Ayutthaya de trein genomen naar Pak Chong met het doel om Khao Yai National te bereiken. In de trein ontmoette ik een Thaise man, die 40 jaar als advocaT in Thailand heeft gewerkt. Erg leuk om met hem te praten. Halverwege het gesprek ging hij met 20 baht uit het raam hangen. Wat bleek nou, op het station waar we langskwamen verkochten ze het aller lekkerste kokosnootijs. Dit kon hij vanuit het raam van de trein bemachtigen. Hij kocht voor ons beide twee ijsjes, zo schattig. Pak Chong kwam alsnel in zicht en er stond al een mannetje op het station om me op te halen en naar Green Leaf Guesthouse te brengen. Wel nodigde de gepensioneerde advocaat mij uit voor een dagje in zijn stad. Hier denk ik nu nog even overna.

Aangekomen in het hostel begon de tour al snel. Met een pick-uptruck hebben we een hot spring bezocht (hier hebben we toen het donker was in gezwommen), daarna hebben we een vleermuizengrot bezocht, waar nog meer exotische spinnen en insecten te vinden waren. Erg gaaf, maar ontzettend eng. 'S avonds zijn we naar een berg gereden waar rond de klok van  18:15 miljoenen vleermuixen uit zouden vliegen. Dit gebeurde ook, onvoorstelbaar!  Tot nu toe is deze tour zeker aan te raden. Morgen staat een trekking en wildlife spotten op het programma.

Verder wil ik jullie graag op de hoogte brengen van mijn nieuwe fruitverslaving. De foto spreekt hoop ik voorzich.